Gismondo re di Polonia
Gismondo re di Polonia

Leonardo Vinci – „Gismondo re di Polonia”
Wydawca: Parnassus ARTS Productions

Opera „Gismondo re di Polonia” Leonardo Vinciego swą współczesną koncertową premierę po niemal 300 latach od jej powstania miała we wrześniu 2018 r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej All’improvviso w Gliwicach. To ponad trzy i pół godzinne dzieło wydobyte z archiwów przez koncertmistrzynię i założycielkę {oh!} Orkiestry Historycznej Martynę Pastuszkę, okazało się być prawdziwą kwintesencją barokowej opery – pełną skrajnych emocji, wyrażanych recytatywami oraz wirtuozowskimi ariami.  Opera jest rzadkim przykładem uwzględnienia polskiej historii przez jednego z czołowych ówcześnie kompozytorów operowych, do których bezsprzecznie należał Leonardo Vinci. Opowieść o królu Zygmuncie II Auguście wzbogacona o fikcyjne wątki romansowe i wojenne została osnuta wokół jednego z kluczowych wydarzeń polskiej historii, czyli podpisania Unii Lubelskiej.

W tytułową rolę polskiego króla wciela się znakomity kontratenor Max Emanuel Cencic, któremu towarzyszą inni czołowi soliści operowej sceny: Aleksandra Kubas-Kruk jako neurotyczny książę Primislao, a także Sophie Junker (Cunegonda, córka Primislao), Yuriy Mynenko (Ottone, syn Gismonda), Dilyara Idrisova (Giuditta, córka Gismonda), Jake Arditti (Ernesto), Nicolas Tamagna (Ermanno).

Od 2018 roku „Gismondo, Re di Polonia” zaprezentowany został w Wiedniu, Warszawie, Moskwie i Bayreuth, a ukoronowaniem przedsięwzięcia jest wydany w czerwcu 2020 r. przez Parnassus Arts Productions we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza trzypłytowy album z pełnym nagraniem opery Vinciego.

Artystyczne kierownictwo nad całością przedsięwzięcia objęła Martyna Pastuszka, koncertmistrzyni i dyrektor {oh!} Orkiestry Historycznej, a przy klawesynie zasiadł Marcin Świątkiewicz kierujący podczas nagrań licznych recytatywów grupą basso continuo.
Nagranie cieszy się wielkim entuzjazmem słuchaczy i zbiera znakomite międzynarodowe recenzje, otrzymało m. in. nominację do prestiżowej Nagrody Płytowej Krytyki Niemieckiej (Preis der Deutchen Schallplatten Kritik) a prezentacje opery niejednokrotnie określane są muzyczną sensacją.

Hiszpański „Le Figaro” recenzując płytą jednoznacznie stwierdził: „Młoda barokowa {oh!} Orkiestra Historyczna, prowadzona przez Martynę Pastuszkę, za sprawą piękna dźwiękowych kontrastów sama w sobie stanowi główne objawienie płyty” („Le Figaro”, 10.07.2020 r.).

 

Współpraca: Instytut Adama Mickiewicza
Partnerzy: Partnerzy: Parnassus ARTS Productions, Towarzystwo Kulturalne FUGA w Gliwicach, Teatr Miejski w Gliwicach