Festiwal All’Improvviso, organizowany przez Towarzystwo Kulturalne FUGA, zdobył w ciągu 12 lat stałą publiczność oraz przychylne recenzje w mediach. Jest on wyczekiwaną przez melomanów imprezą na stałe wpisującą się w kalendarz wydarzeń kulturalnych Gliwic. Ponadto projekt ten został doceniony przez władze Miasta Gliwice i otrzymał nagrodę Prezydenta Miasta w dziedzinie promocji kultury. Jego wartość jest także uznana przez wielu artystów przyjeżdżających do Polski na festiwalowe koncerty. Wyrazem takiej oceny jest obecność w projekcie Arianny Savall – Honorowego Dyrektora Artystycznego Festiwalu.
Festiwal All’Improvviso to wydarzenie kulturalne o znaczeniu istotnym dla regionu. Forma promocji oraz poziom merytoryczny festiwalu potwierdziły w latach ubiegłych, że impreza ta jest doskonałą możliwością promowania regionu poprzez wydarzenie artystyczne. Organizatorzy dbają o udział w projekcie uznanych mediów o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim. Festiwal od lat otrzymuje poparcie istotnych instytucji samorządowych i międzynarodowych (Patronat Marszałka Województwa Śląskiego, Patronaty Ambasad Hiszpanii i Włoch, Patronat Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, wsparcie finansowe instytucji kulturalnych Francji, Hiszpanii, Czech, Kanady), które ugruntowują znaczenie festiwalu w regionie i nie tylko.
Hasłem przewodnim Festiwalu w latach 2018 – 2020 jest Europa kultur i narodów. Organizatorzy zaproszą słuchaczy do muzycznej podróży i pogłębionej refleksji nad historią kultury europejskiej, tak bogatej dzięki różnym narodom i grupom etnicznym, które przez wieki współistniały na naszym kontynencie. Koncepcja cyklu pozwoli także na podkreślenie niezmiernie ważnej wartości kultur i tradycji narodowych, które współcześni wirtuozi pragną zachować od zapomnienia. Założenia cyklu są w końcu pretekstem do wskazywania na tradycję europejską, która poprzez wielkie migracje czy odkrycia geograficzne „wyruszyła” wzbogacać świat.
We wrześniu 2018 r. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Dawnej Improwizowanej All’improvviso w Gliwicach miała miejsce, po niemal 300 latach od jej powstania, współczesna koncertowa premiera opery „Gismondo re di Polonia” Leonardo Vinciego. To ponad trzy i pół godzinne dzieło wydobyte z archiwów przez koncertmistrzynię i założycielkę {oh!} Orkiestry Historycznej Martynę Pastuszkę, okazało się być prawdziwą kwintesencją barokowej opery – pełną skrajnych emocji, wyrażanych recytatywami oraz wirtuozowskimi ariami. Opera jest rzadkim przykładem uwzględnienia polskiej historii przez jednego z czołowych ówcześnie kompozytorów operowych, do których bezsprzecznie należał Leonardo Vinci. Opowieść o królu Zygmuncie II Auguście wzbogacona o fikcyjne wątki romansowe i wojenne została osnuta wokół jednego z kluczowych wydarzeń polskiej historii, czyli podpisania Unii Lubelskiej.
W tytułową rolę polskiego króla wciela się znakomity kontratenor Max Emanuel Cencic, któremu towarzyszą inni czołowi soliści operowej sceny: Aleksandra Kubas-Kruk jako neurotyczny książę Primislao, a także Sophie Junker (Cunegonda, córka Primislao), Yuriy Mynenko (Ottone, syn Gismonda), Dilyara Idrisova (Giuditta, córka Gismonda), Jake Arditti (Ernesto), Nicolas Tamagna (Ermanno).
Od 2018 roku „Gismondo, Re di Polonia” zaprezentowany został w Wiedniu, Warszawie, Moskwie i Bayreuth, a ukoronowaniem przedsięwzięcia jest wydany w czerwcu 2020 r. przez Parnassus Arts Productions we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza trzypłytowy album z pełnym nagraniem opery Vinciego.
FESTIWAL W LICZBACH:
210 koncertów, wykładów i spotkań autorskich,
28 000 festiwalowych gości,
30 polskich i światowych premier,
350 artystów z całego świata…